• HISTORIE

KVS is opgericht in februari 1927. De club begon als korfbalvereniging, maar na enkele jaren kon je behalve korfbal ook andere sporten beoefenen.

tHokjeHet Cas van Dijkpark

Bij de “Kontakt Vereniging Scheveningen” kon onder andere ook gezwommen, gewandeld en getennist worden. In oorlogstijd besloot men al deze verenigingen te verzelfstandigen, waardoor de Christelijke Korfbal Vereniging Scheveningen een feit was.

KVS heeft op diverse locaties in Scheveningen wedstrijden gespeeld, waaronder op het strand. Sinds de jaren 50 speelt KVS in het Westbroekpark. Het gedeelte van het park dat aan de Cremerweg ligt, is sinds de opening van het kunstgrasveld in 1997 vernoemd naar erelid en oud-voorzitter Cas van Dijk. In 1975 werd het clubhuis 't Hokje officieel in gebruik genomen.

• Prestaties eerste team

Sinds de groei van de vereniging in de jaren ’80 werd KVS 1 regelmatig kampioen in de overgangsklasse, zowel in de zaal als op het veld. Vaak degradeerde de ploeg alleen ook weer uit de hoofdklasse, waardoor KVS ook wel eens het Volendam van het korfbal werd genoemd. Aan het eind van de jaren ’80 werd er een initiatiefgroep in het leven geroepen die moest gaan zorgen voor een beleidsplan voor KVS. Dit zogeheten “Plan 2000” had als doelstelling dat KVS in het jaar 2000 een stabiele hoofdklasser moest zijn. In de jaren ’90 ging men aan de slag met het nieuwe beleidsplan en in 1993 werd Hans Heemskerk trainer/coach van KVS 1, nadat hij al een tijd actief was als jeugd coördinator bij KVS. Onder leiding van Heemskerk bereikte KVS 1 in 1995 het eerste hoogtepunt door het behalen van de halve finale in de veldcompetitie. Het jonge KVS-team verloor deze halve finale van PKC, maar KVS was wel op de kaart gezet.

In maart 2007 promoveerde KVS 1 onder leiding van Frits Broers voor het eerst naar de Korfbal League, de competitie waarin alleen de beste 10 ploegen van Nederland mogen acteren. Het Korfbal League-avontuur duurde slechts één seizoen, maar het jaar erop was de ploeg onder leiding van oud-speler Riko Kruit heel dicht bij een terugkeer op het hoogste niveau. In de hoofdklassefinale werd KVS 1 echter na verlenging verslagen door OVVO uit Maarssen.

KVS publiek

Het jaar daarop was het wel raak. Opnieuw onder leiding van Kruit wist men dit keer de finale te winnen van DVO uit Bennekom in een zinderende wedstrijd. In het seizoen 2010/2011 bewees KVS in de Korfballeague verder te zijn dan twee jaar eerder, maar men kon zich niet handhaven. In de seizoenen daarna knokte KVS 1 daarom opnieuw voor promotie naar de hoogste klasse in het zaalkorfbal. Onder leiding van Marrien Ekelmans heeft KVS in 2014 opnieuw de Korfbal League bereikt, nadat het een jaar eerder werd uitgeschakeld in de kruisfinales door DOS’46.

Daarna speelde KVS 1 een aantal jaar in de zaal-Hoofdklasse, degradeerde het in 2017 naar de Overgangsklasse, waarna het weer promoveerde naar de Hoofdklasse in 2022.

• Jeugd

Het topsportbeleid, dat in de jaren ’90 werd ingevoerd, leidde ertoe dat in 1993 het eerste nationaal kampioenschap bij de jeugd werd behaald. In de jaren die volgden won de KVS-jeugd meerdere malen een N.K. Ook de A-junioren hebben inmiddels enkele keren kans gemaakt op eremetaal, maar visten even zo vaak net achter het net door de finale of halve finale te verliezen.

• Nederlands kampioen B-jeugd veld: 2007
    • Nederlands kampioen B-jeugd zaal: 1999
    • Nederlands kampioen C-jeugd veld: 1994, 1995, 1997, 2004
    • Nederlands kampioen C-jeugd zaal: 1994, 1995, 1996, 2006
    • Nederlands kampioen D-jeugd veld: 1993, 1994, 1995, 2002, 2003, 2005
    • Nederlands kampioen D-jeugd zaal: 1993, 1994, 1995, 2002, 2003, 2004, 2005

Daarnaast behaalde KVS C1 in 2015 (zaal) en 2018 (zaal) het Nederlands kampioenschap in de eerste klasse; KVS B1 deed dit in 2011 (veld).