• De groep met onze allerkleinste korfballertjes krijgt een nieuwe naam. Korfbal voor 4 tot 6-jarigen heet vanaf nu de “Kangoeroe Klup”. We haken hierbij aan bij de naamgeving vanuit de korfbalbond (KNKV) voor deze leeftijdsgroep. Ook is de “Kangoeroe Klup” onderdeel van de samenwerking tussen alle Haagse korfbalverenigingen, die vorig jaar is gestart om met het oog op de toekomst structurele ledengroei te realiseren. Hier plukt ook KVS/Maritiem de vruchten van, bijvoorbeeld door de aanschaf van materialen, begeleiding als het gaat om de invulling van trainingen, initiatieven rondom het schoolkorfbaltoernooi en een eigen Kangoeroedag.

De start
    Sinds de jaren 70 hebben we al een kleutergroep bij KVS; de welpen. Dick van Arkel was één van de eerste trainers. Met 18 jaar had hij gelijk 14 kinderen onder zijn hoede. Het was toen in de gymzaal van de Juliana van Stolbergschool in de Doornstraat. Ouders zetten hun kinderen af en kwamen ze weer ophalen na een uur. Of niet, dat kon ook, omdat ze nog niet klaar waren met boodschappen doen. Na Dick heeft Adrie ook de welpen getraind. Onder andere met Atie, die nu nog steeds met veel plezier elke zaterdag bezig is met de kleintjes. De dochter van Dick en Adrie, Anne van Arkel, is de huidige hoofdtrainster en dat doet ze alweer 10 jaar, sinds 2011.

Huup huup barbatruc
    En nu, 50 jaar later, gaan we de welpen dus “huup huup barbatruc” omtoveren tot kangoeroes.

De naam ‘Kangoeroe Klup’ is door de KNKV gekozen omdat de kangoeroe veel vaardigheden heeft die ook horen bij de korfbalsport, zoals snelheid, wendbaarheid en sprongkracht. Én de kangoeroe heeft een buidel die aan jonge kangoeroes bescherming en veiligheid biedt.

Veel kangoeroeplezier!